Webshop
KERESÉS AZ ELLE DECOR OLDALON

A Bauhaus ideái egyetlen épületbe rejtve: A Sommerfeld-ház története

Bauhaus

2022. április 12.

14 perc olvasás

Tóth Szonja
article-img
© Walter Gropius and Adolf Meyer, Sommerfeld House, Berlin, 1920-1922, Photo: Carl Rogge,1923

A szecesszió korának lejártával egy újabb, fegyelmezettebb stílus került előtérbe. A modernizmus az építészetben tudott a leginkább kibontakozni. 1920-as évek hajnalán akkoriban még két kevésbé ismert, a szakmában jártas építész nemcsak a mozgalmat testesítette meg, hanem az építészeti elképzeléseiket is átformálták. Walter Gropius és Le Corbusier korai épületei, köztük a Sommerfeld-ház tökéletesen bemutatja a tervezési attitűdjük korai szakaszát.


A ház már a nevéből is sejthetően egy konkrét ügyfélnek készült, egy fakereskedőnek, Adolf Sommerfeldnek. A ház szerkezete és anyaghasználata tökéletesen tükrözi a kereskedő hivatását. 

Koncepcionálisan minden otthon konkrét tervezési szándékkal készül. Ez a Sommerfeld-háznál sem alakult másképp. A házban kulcsfontosságú volt a művészeti jegyek és a kézművesség kiemelése. Walter Gropius és a Bauhaus is nagyra értékeli a kézművességet és a kézzel készített alkotásokat, így a Sommerfeld-ház tökéletes lehetőséget nyújtott a stílusok korai szakaszának kialakításában. 

 
 
 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Benedikt Josef (@benediktjosef) által megosztott bejegyzés

Ahány ház, annyi szokás. Ez a ház építkezéseknél sem alakult másképp, mivel minden épületnek más az anyaghasználata. A Sommerfeld-ház újrahasznosított tíkfából készült, amelyet egy hajótörést szenvedett hadihajó maradványaiból szereztek. A rengeteg fa felület miatt a kül-és beltér egybemosódik, nincsen átmenet. Ennek köszönhetően éledt újra a német expresszionista forma, amelyet Gropius később előszeretettel alkalmazott a Bauhaus építésénél is. 

A ház szépsége a kézműves részletekben rejlik. Az ajtókat, a falburkolatokat és az ólomüveg ablakokat olyan Bauhaus hallgatók tervezték és készítették, mint Breuer Marcel és Josef Albers. Albers designjának kristályos motívumai tükröződnek vissza a faburkolatokban, amelyet Joost Schmidt, a későbbi a szoborműhely igazgatójaként dolgozó diák faragott. Schmidt faragványai a ház belső és külső falait, korlátjait, ajtóit és gerendáit kristályos geometriákkal – különösen háromszögekkel –, Dávid csillagokkal, emberi alakzatokkal, illetve városnevekkel díszíti, ahol Sommerfeld, a ház tulaja üzleteket bonyolított le. 

 
 
 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Milan Vagač (@milan_vagac) által megosztott bejegyzés

A ház kőlábazatára fatömbökből építették meg a szerkezetet. Mind az anyagok, mind a vízszintes elrendezés, Frank Lloyd Wright amerikai modelljeire, jelen esetben konkrétan Prairie Houses-jára emlékeztet. 

Dörte Helm, a szövőműhely tanulója hasonló geometrikus, ornamensekkel ellátott hatalmas függönyt tervezett a belső térbe. Marcel Breuer, aki akkoriban szintén diák volt, fából készült asztal- és székkészletet tervezett. Hinnerk Scheper tanonc, aki később ifjabb mester lett és a falfestő műhely igazgatója, kidolgozta a belső festés színsémáját.

 
 
 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

KREADIANO - Kalkputz & Wandlasuren (@kreadiano) által megosztott bejegyzés

A fémműhelyben további elemeket, például lámpatesteket és radiátorburkolatokat, a szövőműhelyben pedig szőnyegeket és falvédőket terveztek. A kerámiaműhely kivételével mindenki részt vett az épület tervezésében és kivitelezésében. A Sommerfeld-ház tökéletesen reprezentálja a „teljes műalkotást”, azaz Gesamtkunstwerk fogalmát. 

Az épület 1921-es befejezését nagy visszhang fogadta. 1920 decemberében több száz vendég részvételével ünnepséget tartottak, amelyen Adolf Meyer máglyája, kórusszavalás és körmenet jelezte ennek az új építészeti víziónak a kulturális és szellemi jelentőségét.

 
 
 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Katell Pouliquen (@katell.p) által megosztott bejegyzés

Ez az egyedülálló alkotás a második világháborúban megsemmisült, csak a garázsépület maradt meg, amely ma is ennek az úttörő Bauhaus projektnek a tanúja.

A ROVAT LEGNÉPSZERŰBB CIKKEI

1
A nő, akitől mindenki tanulhatna

A nő, akitől mindenki tanulhatna

A nő, akitől mindenki tanulhatna

2
Indusztrális környezet és magyaros ízek a nemrég nyílt Marischka étteremben

Indusztrális környezet és magyaros ízek a nemrég nyílt Marischka étteremben

Indusztrális környezet és magyaros ízek a nemrég nyílt Marischka étteremben

3
Egy étterem, ami minden porcikájában olasz

Egy étterem, ami minden porcikájában olasz

Egy étterem, ami minden porcikájában olasz

4
Ötven ház, amely versenyben van a világ legszebb téglaépülete címért

Ötven ház, amely versenyben van a világ legszebb téglaépülete címért

Ötven ház, amely versenyben van a világ legszebb téglaépülete címért

5
Így lesz egész évben napfényes hangulat otthon

Így lesz egész évben napfényes hangulat otthon

Így lesz egész évben napfényes hangulat otthon

6
Street Food design csak lazán: Blue Agori már Budán is

Street Food design csak lazán: Blue Agori már Budán is

Street Food design csak lazán: Blue Agori már Budán is

EZ IS ÉRDEKELHET

Brodie Neill bemutatja: Anyagok Tudatossága

Brodie Neill bemutatja: Anyagok Tudatossága

körforgás

Inkluzivitás, fenntarthatóság és esztétika: Jön az első Placemaking Days Budapest!

Inkluzivitás, fenntarthatóság és esztétika: Jön az első Placemaking Days Budapest!

Pesti alsó rkp.

Az IKEA bevezeti új, természet ihlette otthoni illatválasztékát

Az IKEA bevezeti új, természet ihlette otthoni illatválasztékát

illatterápia

„A bútoroknak nemcsak szépnek, hanem funkcionálisnak is kell lenniük” – Le Corbusier

„A bútoroknak nemcsak szépnek, hanem funkcionálisnak is kell lenniük” – Le Corbusier

Le Corbusier ikonikus bútorai

A nyugalom szigete, ahol elengedheted magad

A nyugalom szigete, ahol elengedheted magad

Fürdőszoba

Az egyik leghíresebb Bauhaus designtárgy, amit nő tervezett

Az egyik leghíresebb Bauhaus designtárgy, amit nő tervezett

MT 49